جراحی دندان عقل

دندان های عقل آخرین دندان هایی هستند که در دهان شما ظاهر می شود. آن ها معمولاً بین سنین 17 تا 21 سالگی در فک بالا و پایین هر دو طرف رشد می کنند. بسیاری از افراد دارای فضای کافی در فک خود نیستند تا دندان های عقل بتواند به راحتی رشد کند، بدون اینکه به دندان های دیگر آسیب وارد کند و آن ها را تغییر دهد. این امر می تواند منجر به انواع مختلفی از مشکلات شود.

اگر این اتفاق برای شما بیفتد، احتمالاً دندانپزشک جراحی دندان عقل را برای از بین آن ها توصیه می کند. برداشتن دندان های عقل بسیار متداول است و بسته به موارد مختلف، ممکن است تا یک هفته بهبودی به طول بینجامد. اگر دندان عقل شما نهفته یا نیمه نهفته باشد، مدت زمان ترمیم ممکن است طولانی تر شود. این امر بدان معنی است که آن ها هنوز از زیر لثه ها بیرون نیامده اند و قابل رویت نیستند.

در این نوشته قصد داریم به توضیحاتی در مورد دندان عقل و جراحی آن بپردازیم. با ما همراه باشید؛

چگونگی جراحی دندان عقل

کشیدن دندان عقل یک عمل جراحی سرپایی است و تحت بی حسی موضعی انجام می شود، به این معنی که در همان روز وارد مطب می شوید و پس از انجام جراحی، مرکز را ترک می کنید.

اگر دندان عقل به طور کامل از لثه بیرون نیامده باشد، اغلب لازم است برش لثه بر روی دندان انجام شود و بعضی اوقات ممکن است مقداری استخوان اطراف دندان عقل نیز خارج شود. پس از برداشتن دندان عقل، برش لثه با بخیه بسته می شود، در اکثر موارد این بخیه ها قابل جذب هستند و حدود دو هفته از بین می روند.

بعد از جراحی احساس درد و تورم طبیعی است و روز اول بهبودی نیز مقداری خون در دهان شما خواهد بود. همچنین به شما دستورالعمل هایی در مورد زمان و چگونگی مصرف داروهای ضد درد ارائه می شود.

جراحی دندان عقل

مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل

• استفاده از کمپرس سرد
  • مصرف آنتی بیوتیک های توصیه شده توسط پزشک به منظور پیشگیری از عفونت
  • مصرف غذاهای نرم بعد از جراحی و پرهیز از غذاهایی که به جویدن نیاز دارند
  • پرهیز از مصرف نوشیدنی های گرم
  • خودداری مسواک زدن در کنار محل جراحی به مدت 24 ساعت
  • خودداری از مصرف الکل، کافئین و سیگار
  • از استفاده نی برای آشامیدن نوشیدنی خودداری کنید، این امر ممکن است عوارضی در پی داشته باشد
  • شما می توانید فعالیت های روزمره و عادی را روز بعد از عمل از سر بگیرید، اما از فعالیت هایی مانند ورزش سنگین که ممکن است باعث آسیب به بخیه شود یا لخته خون روی زخم شما ایجاد کند، خودداری کنید.

بیشتر افراد طی سه تا چهار روز پس از عمل جراحی دندان عقل بهبود می یابند. اگر دندان های شما به صورت نهفته یا نیمه نهفته باشد یا با زاویه ای نا مناسب رشد کرده باشد، ممکن است بهبودی شما یک هفته کامل طول بکشد.

زخم باقی مانده پس از عمل به طور کامل تا ماه ها بهبود نمی یابد، بنابراین ممکن است تا چند هفته بعد از جراحی دچار عفونت شود، پس توصیه می شود نکات فوق را رعایت کنید و به هر نشانه غیر طبیعی توجه کنید.

مقداری تورم، درد و خونریزی بعد از برداشتن دندان عقل طبیعی است. اگر درد یا خونریزی بیش از حد و غیرقابل تحمل بود سریعاً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

مرکز دندانپزشکی نازلی در تهران، با استفاده از جدیدترین روش ها و تجهیزات دندانپزشکی آماده ی ارائه خدمات به شما عزیزان در زمینه جراحی دندان می باشد.
جهت تماس و برقرای ارتباط می توانید با شماره 22383559 – 22383575-021 تماس حاصل فرمایید.
صفحه اینستاگرام دندانپزشکی نازلی

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنید؟

برخی از عوارض می تواند نشانه عفونت یا آسیب عصبی باشد. اگر هر یک از علائم ذیل را تجربه کردید، به پزشک خود مراجعه نمائید؛

• مشکل در بلع یا نفس کشیدن
  • زمانی که داروها در کاهش درد مؤثر نباشند
  • تورم که با گذشت زمان شدیدتر می شود
  • بی حسی
  • هنگامی که خون یا چرک از بینی شما بیرون می آید
  • خونریزی در اثر فشار یا گاز گرفتن که متوقف نمی شود

در پایان اینکه

کشیدن دندان عقل یک روش بسیار متداول برای رفع یا جلوگیری از بروز مشکلات در فک شماست. می توانید یک روز بعد از عمل غذای نرم بخورید و به فعالیت های روزمره خود بازگردید.

بهبودی از جراحی دندان عقل حدوداً سه روز طول می کشد، اما می تواند تا یک هفته یا بیشتر به طول بینجامد. مهم این است که شما برای کمک به بهبودی و جلوگیری از عفونت، از دستورالعمل های مراقبتی که بهترین مرکز دندانپزشکی تهران به شما ارائه می دهد، پیروی کنید.

دو + یک =