درمان ریشه دندان

دندان عضوی از بدن انسان است که تاثیرات فراوانی در میزان جذابیت و زیبایی افراد بر جای می گذارد، همینطور اگر آسیبی به این عضو ارزشمند وارد شود ممکن است زندگی انسان را مختل کند و از درد و ناراحتی های ایجاد شده خواب و خوراکی برای آدمی نماند. به همین دلیل دندان پزشکان بر اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار تاکید کرده اند، تا با نگهداری و مراقبت از دندان های تان از بروز مشکلات جلوگیری کنید. می توایند با کمک یک متخصص دندان پزشک کاربلد در این مورد راهنمایی و مشاوره بگیرید که چه نوع محصول بهداشتی برای دهان و دندان شما مناسب است یا چگونه و چند مرتبه در روز این کار های مراقبتی را انجام دهید تا سلامتی دهان و دندان تان حفظ شود.
با توجه به مطالب فوق هم اینک می خواهیم در خصوص یکی از عارضه های دندانی که التهاب ریشه یا عصب دندان است برای تان صحبت کنیم و این که چه راه کار های برای درمان ریشه دندان وجود دارد تا شما هر چه زود تر از درد های ناشی از آن خلاص شوید.

شکل ساختاری دندان ها

یک دندان سالم از دو قسمت کلی تشکیل شده است، یک: شکل ظاهری تاج و سفیدی دندان، دو: همان بخشی که غیرقابل مشاهده است و در داخل فک قرار دارند که ریشه یا عصب نام دارد.

درمان ریشه دندان چیست؟

درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان یا همان عصب کشی یکی از سخت و پیچیده ترین عمل های دندان پزشکی است که مهارت، تخصص و تجربه بالای دندان پزشک را می طلبد. در این عمل عصب های یک دندان با استفاده از ابزار های مخصوصی خارج می شوند و در نهایت برای جلوگیری از ورود میکروب یا باکتری در آن ناحیه باید محل جراحی شده با فضای کانالی باز را با مواد مخصوصی پر کرد.

درمان ریشه دندان موجب حفظ و نگهداری شکل دندان داخل دهان می شود و این عمل در 1-3 جلسه بنا به نوع دندان و میزان آسیب دیدگی انجام می شود.

دندانپزشک چه زمانی اقدام به عصب کشی می کند؟

زمانی دندان پزشک اقدام به درمان ریشه دندان می کند که عفونت در ناحیه بافت نرم دندان ایجاد شده است و این عفونت ها منجر به پوسیدگی شدید تر دندان ها می شود. اگر این آسیب نادیده گرفته شود و زمان درمان ریشه به تعویق بیفتد، کل دندان از بین خواهد رفت و مجبور به انجام راهکار های دیگر مانند ایمپلنت یا پروتز دندان خواهید بود.

آسیب های دندانی چگونه تشخیص داده می شوند؟

تشخیص میزان آسیب دیدگی دندان ها با تصویربرداری رادیولوژی انجام می شود. در این حالت دندان پزشک وضعیت دندان های بیمار را چک و بررسی می کند و با استفاده از رادیولوژی که از اشعه ایکس استفاده می شود وضعیت کلی و مشکلات احتمالی دندان را پیش بینی و اقدام به درمان می کند.

مراحل مختلف درمان ریشه دندان

• معاینه دقیق از وضعیت دندان و بررسی میزان آسیب
  • تزریق بی حسی موضعی به محل مورد نظر برای درمان (در بیمارانی که حساسیت هایی به این نوع مواد بی حسی دارند از مواد ضد حساسیت برای بی حسی استفاده می کنند)
  • با استفاده از ابزار و لوازم مخصوص دندان پزشکی به کانال دندان آسیب دیده دسترسی پیدا می کنند
  • سپس طول و اندازه کانال را برآورد خواهند کرد
  • داخل محل مورد نظر را با محلول شستشو می دهند و بعد از تمیزی پالپ دندان را حذف می کنند
  • بعد از حذف پالپ دندان، کانال ورودی را تا انتهای اپیکال دندان با موادی پر خواهند کرد
  • در نهایت ترمیم موقت و بعد دائم دندان اعمال می شود

نکات مهم در خصوص درمان ریشه دندان

• دندان پزشک در مرحله پر کردن دندان باید نهایت دقت و توجه را به کار بگیرد و این فرآیند در طول تمامی مراحل از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا در صورت عدم مهر و موم شدن کامل ریشه دندان، تمامی مراحل درمانی نا موفق خواهد شد.
  • علائم تشکیل عفونت دهان را می توان از روی لق شدگی دندان ها، احساس درد در حین غذا خوردن یا نوشیدن مایعات سرد و گرم، تشخیص داد. اما زمانی که این عفونت ها بیشتر شده باشند و صدمه جدی تر به دندان وارد شده باشند علائم فوق محو می گردند و عفونت به ریشه و عصب دندان می رسد و نیز علائم دیگری مانند ورم لثه، ترشح چرک و عفونت از دندان، ورم صورت، درد، ظاهر می گردند.

بعد از عصب کشی دندان چه اتفاقی می افتد؟

پس از این که روند درمانی عصب کشی به اتمام رسید، شما با دندانی با شکل و ظاهری مناسبی و همان کارکرد قبلی مواجهه اید. اما توجه داشته باشید که باید بیش از پیش در مراقبت و رعایت نکات بهداشتی کوشا باشید، هم چنین به طور دوره ای تحت نظر دندان پزشک تان قرار بگیرید تا مدام چکاب و ارزیابی وضعیت دندان های تان انجام شود تا از بروز عارضه ای دیگر در دندان های تان جلوگیری کنید.

در نظر داشته باشید که دندان عصب کشی شده هرگز نمی میرد و هم چنان از سوی بافت های دیگری می تواند تغذیه کند، البته این زنده ماندن به این معنا نیست که دندان بتواند مانند گذشته و سایر دندان ها به تحریکات حرارتی و الکتریکی پاسخی مثبت بدهد.

مرکز دندانپزشکی نازلی در تهران، با استفاده از جدیدترین روش ها و تجهیزات دندانپزشکی آماده ی ارائه خدمات به شما عزیزان در زمینه درمان ریشه دندان می باشد.
جهت تماس و برقرای ارتباط می توانید با شماره 22383559 – 22383575-021 تماس حاصل فرمایید.
صفحه اینستاگرام دندانپزشکی نازلی

توصیه های مهم برای مراقبت بعد از درمان ریشه دندان ها

• ممکن است روز های بعد از اتمام درمان ریشه دندان تان کمی التهاب، درد و ناراحتی را تجربه کنید که می توانید از دارو های مخصوص و تجویز شده جهت تسکین این عوارض استفاده کنید، این عوارض کاملا موقت است و در طی چند روز به مرور از بین می روند.
  • تا مدتی که درمان تمام نشده باشد باید از پانسمان های مخصوصی دندان استفاده کنید و برای انجام پانسمان باید به دندان پزشک مراجعه کنید تا دندان پر شده تان دو مرتبه پانسمان شود و نگذارید تحت هیچ شرایطی روی دندان تان باز بماند.
  • بعد از اتمام دوره درمانی بهتر است غذا های نرم و آبکی میل کنید تا اثرات بی حسی به مرور از بین برود، سپس می توانید تغذیه دلخواه تان را داشته باشید.
  • در این دوره مسواک زدن- استفاده از نخ دندان- شستشو با محلول های شوینده دهان هیچ منعی ندارد، فقط باید مواظب باشید تا روی پانسمان مسواک نزنید و نخ دندان را هم در ناحیه پاسمان شده وارد نکنید.

سخن پایانی

برای دریافت بهترین نتیجه ممکن می توانید از مراکز دندان پزشکی معتبری کمک بگیرید که کادری مجرب و متخصص داشته باشد و به عنوان بهترین مرکز دندانپزشکی شناخته شده باشند.  هدف از درمان ریشه دندان بازگرداندن عملکرد و کاربرد دندان به صورت قبل خواهد بود.

9 − یک =